הקמת עסק משפחתי מחייבת מעורבות של אנשי מקצוע. תפקידם של אנשי המקצוע הוא לסייע ולהמליץ על פעולות נכונות לפני הקמת העסק. הם יכולים להפנות את נציגי המשפחה לדילמות שקשורות להיבטי מיסוי, משפט, עריכת דין, חוק, תקנות, רגולציה ועוד. במסגרת הייעוץ ניתן לחלק לראשונה את התפקידים בתוך העסק המשפחתי, או להחליט על שיטת תגמול לבני המשפחה המועסקים.
שירותי ייעוץ לפני הקמת עסק משפחתי מבטיחים גם תהליך נכון וטוב יותר של קבלת החלטות. ניתן להשתמש בשירותי הייעוץ כדי להכין אמנה משפחתית שתלווה את העסק מהיום הראשון, לבצע העברה בין דורית ולסייע בתפעול תקלות, קשיים ודילמות.
יש לזכור שניהול שוטף של עסק משפחתי לא דומה לניהול עסקים אחרים. מלבד הקשיים הבירוקרטיים והטבעיים, יש משמעות גם למערכת היחסים ולדינאמיקה בין בני המשפחה. אלו סוגיות שמהוות חלק בלתי נפרד מתהליך קבלת ההחלטות. כדאי להתייחס ברצינות להקמת העסק ולבדוק לעומק את כל המשמעויות בטווח הקצר והארוך.
שירותי ייעוץ בניהול שוטף של העסק
שירותי הייעוץ חשובים לא רק לפני הקמת עסק משפחתי, אלא גם תוך כדי הניהול השוטף. זו הדרך היחידה לבדוק את היתרונות והחסרונות של העסק ביחס למתחרים, להצביע על נקודות שיפור ולבדוק האם יש צורך בחלוקה מחדש של תפקידים ותחומי אחריות. הייעוץ הוא חלק בלתי נפרד מהניהול השוטף של העסק ויש לו משמעות גם בשורת הרווחים.
לסיכום, עסק משפחתי הוא מטבעו עניין מורכב שמחייב מעורבות של כמה שיותר אנשי מקצוע מנוסים. אפשר לערב עורכי דין, רואי חשבון ויועצי מס אך חשוב לעשות זאת לפני ואחרי הקמת העסק. זו הדרך הטובה ביותר לצלוח את הקשיים ולשמור על קו של צמיחה ושיפור.